Bez obzira da li veb-sajt za svoj biznis private sami ili ste angažovali programera, freelancer-a ili marketing agenciju, postoje neke stvari na koje morate da obratite pažnju kako bi ste bili sigurni u pozitivne rezultate vašeg projekta.
Izdvojili smo deset stavki na koje morate da obratite pažnju prilikom izrade vašeg veb-sajta.
01. Obavezno budite vlasnik svog sajta
Prilikom izrade veb-sajta postoje nekoliko različitih veb-sajt bildera pomoću kojih možete izraditi svoj sajt. Većina tih bildera kao što su Wix, Squarspace, Shopify, GoDaddy ili drugi u startu ne ispunjavaju ovaj uslov, jer iako popularne platforme za izradu sajtova, kao takve zadržavaju vlasništvo nad samim sajtom iako vi možete biti vlasnik domena (adrese sajta) kao i sadržaja i informacija koji je se nalaze na sajtu, ali treba imati u vidu da sve ove platforme koriste vlastiti softver i hosting za izradu sajta što znači da će vaš sajt biti zavistan od usluga ovih platforma za njegov rad.
Ukoliko želite da budete potpuno nezavisni od ovakvih ograničenja i da budete potpuni vlasnik vašeg sajta, možete da razmislite o izradi sajta u nekom drugom sistemu za izradu sajtova koji vam daje više kontrole nad vašim sajtom. Osim pisanja sopstvenog koda još jedna opcija je da sajt izradite koristeći WordPress. WordPress je jedna od najpopularnijih platformi za izradu sajtova i smatra se da je skoro polovina sajtova na internetu izrađena uz pomoć ove platforme. WordPress pruža velike mogućnosti u smismlu fleksibilnosti tj. ima mnogo opcija za prilagođavanje sajta, uključujući različite teme i dodatke koji vam omogućavaju da prilagodite izgled i funkcionalnost vašeg sajta. Osim izgleda i funkcionalnosti, uz WordPress možete da uspešno uradite SEO optimizaciju vašeg sajta a velika zajednica koja se sastoji od programera, dizajnera i drugih stručnjaka je spremna da pomogne korisnicima na najrazličitija pitanja i probleme.
02. Originalni i zanimljivi tekstovi
Prilikom izrade sajta, potrudite se da sav sadržaj na njemu bude originalan i zanimljiv posetiocima. Potrudite se da tekstovi budu jedinstveni, precizni i tačni. Za kasniju SEO optimizaciju veb-sajta najvažniji je originalan sadržaj koji pruža jasne informacije i odgovore koje zanimaju posetioce vašeg sajta. Potrudite se da tekstovi budu interesantni i da daju odgovore koje posetioce vašeg sajta interesuju. Npr, ukoliko pišete sadržaj za vaš biznis pranja tepiha, posetioca možda neće toliko interesovati kako ste vi nastali 1992 godine kao porodična firma od dvoje zaposlenih, već ga interesuje da li vi dolazite na njegovu lokaciju po tepihe, koliko je vremena potrebno da se isti operu i osuše, i interesuje ga cena vaše usluge. Naslovi i podnaslovi treba da budu kratki i jasni, a ostatak teksta je poželjan da bude što precizniji da pruža što više jasnih informacija.
03. Originalne fotografije
Za izradu sajta, osim tekstova, veoma su bitne fotografije. Najbolje je da imate originalne fotografije, tj da fotografišete svoje proizvode ili proces pružanja vaših usluga. Ukoliko iz nekog razloga ne možete da obezbedite originalne fotografije, ilustracije su takođe opcija, ali prilikom odabira ili izrade istih veoma je bitno obratiti pažnju da se iste uklapaju u dizajn i boje sajta.
Osim originalnosti, fotografije na veb-sajtu takođe moraju biti dobro optimizovane, ne preterano velike ali dobrog kvaliteta, i moraju imati tačne i precizne naslove i opise, što je jedan od uslova za dobru optimizaciju.
04. Originalan dizajn sajta
Danas na internetu je veoma lako doći do gotovih templejta i dizajn šablona za najrazličitije kategorije sajtova. Ipak, treba biti pažljiv prilikom odabira gotovih šablona, jer gotovo je sigurno da neko već koristi isti šablon za svoj veb-sajt, a lako može da se desi da vaš glavni konkurent već koristi (ili će koristiti u budućnosti) isti šablon kao što vi već koristite. Kako bi se izbegao ovakav scenario, najbolje je da odaberete opciju da sami dizajnirate svoj sajt ili da angažujete dizajnera za svoj posao. Osim odabira boja i elemenata veb-sajta, prilikom prilagođenog dizajniranja sajta, sam dizajn uslovljavate sadržaju biznisa za koji se sajt i pravi.
05. Brzina sajta
Veb-sajt mora da bude brz. U današnjem vremenu kada je vreme novac, a sadržaj na internetu prebogat informacijama, ne možete dozvoliti da se vaš sajt sporo učitava. Retki su koristnici koji će čekati duže od 5-6 sekundi da se učita sajt. Oni će napustiti isti i nastaviće da traže dalje, i često će u toj pretrazi doći do vaše konkurencije koja ima brži sajt. Najbolje je da se vaš sajt učitava ne duže od 3 sekunde, tj što brže to bolje. Na brzinu sajta utiče mnogo faktora, ali najbitniji su: Kvalitetan hosting, kvalitetan kod na sajtu, dobro optimizovane fotografije, ali isto tako i fontovi, veličina teme i broj i kvalitet dodataka i funkcija veb-sajta.
06. Sigurnost sajta
Sigurno ste čuli za hakerske napade na neki veb-sajt poznate kompanije ili istitucije. Ne moraju strogo hakeri da napadnu vaš veb-sajt, postoje razne pretnje za kao što su automatizovani napadi na sistem sajta poznatiji kao botovski napadi. Da bi bili sigurni u bezbednost svog sajta potrebno je da se koriste odgovarajuće sigurnosne mere, kao što su firewalls, enkripcija i lozinke. Takođe je važno da se redovno ažurira softver i da se izbegnu nepoznate veze i fajlovi koji se preuzimaju sa interneta.
07. Redovno ažuriranje
Redovno ažuriranje veb-sajta možemo podeliti na dve grupe. Prva je monitornig, održavanje i ažuriranje softvera a druga je ažuriranje informacija na samom sajtu. Ažuriranje softvera treba da je redovno, a ažuriranje informacija treba da isprati svaku eventualnu promenu koja se odnosi na preciznost sadržaja na sajtu. Npr promena cenovnika, promena adrese, izmena izgleda objekta, dodavanje novih usluga ili proizvoda, promena ambalaža, nove fotografije i sl. potrebno je redovno ažurirati i na veb-sajtu.
08. Optimizacija za mobilne uređaje
Broj posetioca internet sajtova sa mobilnih uređaja raste iz godine u godinu, i poslednjih nekoliko godina je taj broj veći na mobilnim uređajima nego na računarima i lap-topovima. Sajt treba dobro da izgleda i na malim i velikim ekranima. Često neke opcije na jednom uređaju nemaju smisla na drugom, te i funkcije sajta treba prilagoditi posebno svakom uređaju. Npr dugme za poziv na telefon nema nekog smisla na računaru, dok je na mobilnom telefonu prisustvo istog i više nego poželjno.
09. Ne dozvolite da sajt “zastari”
Trendovi na interetu se menjaju iz dana u dan. Sajtovi izrađeni (i dizajnirani) pre nekoliko godina već sada izgledaju zastareli. Za neke funkcije koje su nekada bile aktuelne, danas nema potrebe ili je situacija obrnuta. Najčešće je situacija da je dizajn sajta zastareo. Pre samo nekoliko godina, kada se desi ovaj scenario, često su bile potrebne veoma komplikovane intervencije u samom kodu sajta, ili je bilo potrebno da se radi potpuno novi sajt. Uz nove popularne platforme za izradu sajtova ovaj problem je dosta lakše rešiv. Ukoliko koristite WordPress za izradu svog sajta, koristeći Page-buildere kakvi su npr Elementor, WPBakery, Visual Composer, Divi, Bricks ili neki drugi, vrlo jednostavno i brzo možete prilagoditi dizajn svog sajta novim trendovima.
10. UX/UI dizajn
Da bi smo što bolje objasnili značenje UX i UI dizajna prvo ćemo dati njegovo značenje. UX (User Experience) se odnosi na iskustvo korisnika dok koristi veb-sajt, uključujući aspekte poput dostupnosti, brzine i intuitivnosti. UI (User Interface) se odnosi na izgled interfejsa, uključujući elemente poput boja, fontova i ikonica koje korisnik vidi dok pregleda sajt. Za uspešan veb-sajt, posebnu pažnju treba posvetiti UX/UI dizajnu. Npr, dok korisnik pretražuje sajt preko mobilnog telefona, on je naviknut i očekuje da se navigacioni meni nalazi u gornjem delu sajtu, stranica kontakt je obično poslednja u navigaciji, a prilikom pritiska na logo, koji se takođe nalazi na gornjem delu, korisnik očekuje da se vrati na početnu stranu. Isto kao što se kuća sastoji od temelja, zidova, vrata, prozora i krova, za koje se podrazumeva gde se nalaze, tako je potrebno i neke osnove UX/UI dizajna ispoštovati za svaki veb-sajt. Ostale elemente treba pažljivo izgraditi po potrebama cilja i sadržaja sajta.
Zaključak: Za dobar veb-sajt je potreban trud
Izrada sajta kompleksan je posao
Kada ste završili svoj sajt budite sigurni da on nije gotov. Dobar veb-sajt je potrebno redovno obilaziti, ažurirati i nadograđivati. Završen sajt je mrtav sajt. Sajt koji se redovno ažurira, obogaćuje sadržajem i zadovoljava sve gore pomenute uslove može vrlo brzo da postane temelj razvoja svakog biznisa.
izvor: strumark.rs