Napokon je pao prvi pravi sneg pa nije zgoreg ponoviti šta sve vozači treba da urade pre nego što sednu za volan, ali i tokom vožnje u zimskim uslovima. Niske temperature, sneg i led znaju da otežaju i sam ulazak u automobil, a kamoli upravljanje vozilom. Zato je prvi i najvažniji savet za sve vozače – nabavite kvalitetnu opremu, naoružajte se strpljenjem i budite oprezni.
Prvi i osnovni preduslov da bi i sama pomisao na vožnju po snegu bila ispravna jesu zimske gume. U zavisnosti od vrste proizvođača i tipa vozila, cena jedne zimske gume kreće se između 4.000 i 8.000 dinara, a pojedina istraživanja su pokazala da su vlasnici vozila mahom spremni da izdvoje najviše 6.000 dinara za novi pneumatik.
Snežni pokrivač na automobilu zahteva od vozača da odvoji barem nekoliko minuta kako bi svog četvorotočkaša pripremio za pokret. To znači da se automobil najpre mora u potpunosti očistiti – kako na staklima, tako i na krovu – jer tokom vožnje može doći do klizanja snega ili leda s vrha automobila, što dovodi do smanjene vidljivosti.
Sneg i led sa stakla može se otkloniti pomoću grejača ili odgovarajućim metlicama, ali nikako vrelom vodom. Međutim, događa se da vozač ne može ni da uđe u automobil pošto se brave na niskim temperaturama zalede. Najefikasnijima u takvim situacijama su se pokazala sredstva koje proizvođači automobila prave upravo za određeni model ili univerzalna tečnost koja se prodaje u prodavnicama auto-delova i košta oko 200 dinara.
Podrazumeva se da vozači, pogotovo početnici, ne bi trebalo da koriste u zimskim uslovima veći stepen prenosa od treće brzine. Takođe, postoje specifičnosti vožnje po klizavom, kako na uzbrdici tako i na nizbrdici.
– Neke od caka vožnje na uzbrdici jeste da se koristi brzina za jedan stepen viša od one kojom se vozi po suvom tlu i da ne treba zaustavljati automobil. Naravno, ukoliko se to mora učiniti zbog raskrsnice ili semafora, preporučuje se lagano kretanje uz dodirivanje papučice za gas. Na nizbrdici nikako ne treba juriti, već kočiti lagano, takozvanim seckanjem, odnosno nežnim spušatanjem i podizanjem stopala s kočnice. Za razliku od vožnje uzbrdo, nizbrdo se uvek vozi u nižem stepenu prenosa nego po suvom vremenu – kažu u AMSS.
Ako primetite da ste izgubili kontrolu nad vašim automobilom i da ništa što ste probali ne funkcioniše, u ovakvoj situaciji bi vam pomoglo naglo pritiskanje kvačila, praćeno nežnim kočenjem.
Aktiviranje kvačila prekinuće pogon i neverovatnom lakoćom povratiće upravljivost vašem automobilu. Setite se, u ovoj situaciji prejaka snaga je izazvala gubitak kontrole – kaže nam instruktor iz auto škole Fest.
Prestrojavanje je veoma nezgodan proces po ovako teškim uslovima za vožnju. Iako znaju da im je izuzetno teško da zaustave svoj automobil, neki vozači zanemaruju tu činjenicu i prestrojavaju se ispred drugih vozača kao da je put suv. Kako znaju da će vozač kojem su presekli put biti u stanju da se zaustavi? Ne znaju, zato je važno da uvek držite adekvatno rastojanje i da omogućite sebi da se bezbedno zaustavite.
Kada vidite da je vozač ispred vas dao žmigavac i da želi da se prestroji, propustite ga. Nemojte se gurati sa njim i po svaku cenu praktikovati vaše prvenstvo. Pokušajte da propustite vozača ispred vas i videćete kako je to jedan prijatan osećaj.
Kada bismo svi uspeli da postupamo po sistemu “jedan po jedan” saobraćaj bi mnogo bolje funkcionisao, svi bismo brže stizali do cilja i mnogo bi se manje živaca trošilo.
Izbegavajte naglo skretanje.
Izbegavajte nagla ubrzanja—ubrzanje mora biti postepeno.
Izbegavajte iznenadna kočenja.
Ostavite dovoljno rastojanje u odnosu na vozilo ispred vas.
Kada vozite uzbrdo koristite viši stepen prenosa od onogo koji biste koristili po suvom vremenu.
Kočenje
Da bi kočenje bilo bezbedno morate da procenite razdaljinu koja vam je za to potrebna.
Kočite motorom u kombinaciji sa blagim pritiskanjem pedale nožne kočnice
Kočite postepeno da bi se izbegla blokada točkova. Ako točkovi blokiraju, vozilo proklizava i gubi kontrolu. Otpustite kočnicu, zatim postepeno zakočite, a istovremeno kočite motorom.
Kada vozite nizbrdo koristite niži stepen prenosa nego što biste po suvom vremenu. Tako ćete smanjiti rizik od blokade točkova.
Ako imate ABS to će vam pomoći da izbegnete blokadu točkova, ali neće uticati na prijanjanje i sposobnost kočenja. Jedini način da povećate zimske performanse vašeg vozila je da koristite zimske gume prilagođene uslovima na putu.
Kretanje
Da biste sprečili proklizavanje kada krećete na snegu krenite lagano i postepeno ubrzavajte. Ako točkovi proklizaju, ili se zaglavite u snegu, pokušajte da krenete iz druge brzine jer se tako smanjuje sila koja deluje na točkove i povećava pogonska snaga.
Ako imata automatski menjač uključite Winter režim.
Skretanje
Pre nego što uđete u krivinu usporite kako biste očuvali stabilnost vozila. Okrećite volan lagano, ali ako osetite da je prednji deo vozila neupravljiv sklonite nogu sa papučice gasa, usporavajte i blago kočite ako je potrebno. Ako se zadnji deo vozila zanese lagano dodajte gas da biste ga vratili na pravac.
U krivinama vozite sporo ujednačenom brzinom da biste izbegli zanošenje vozila.
Prednja vuča
Vozilo sa prednjom vučom imaju izvesne prednosti u odnosu na zadnju vuču, posebno ako su na sva četiri točka zimske gume. Prednost je u tome što je oko 60% težine vozila raspoređeno na prednje točkove što olakšava pokretanje iz mesta. Iako vam to pomaže da krenete, ne pomaže vam da se zaustavite.
S druge strane, raspodela mase kod vozila sa prednjom vučom negativno utiče na upravljanje i vožnju u krivinama. Ipak, sa zimskim gumama na svim točkovima vožnja će biti udobnija a kočenje, skretanje i držanje na putu biće znatno bolji.