Kada napunite 17 godina, počinjete da razmišljate o jednom veoma važnom i korisnom koraku, a to je polaganje vozačkog ispita. Dobar vozač se ne postaje samo položenim ispitom za vozača. Ono što svakodnevno viđamo jeste veliki broj saobraćajnih nesreća, koje nam dodatno ulivaju strah od polaganja vožnje. Iako su saobraćajne nezgode uglavnom rezultat nemarnosti, neodgovornosti i neozbiljnosti vozača, do nezgoda ne dolazi samo njihovom krivicom.
Kada se upišete u neku od auto-škola, na početku ste puni entuzijazma i osećaja samostalnosti. Ukoliko imate sreće, naići ćete na profesionalne predavače koji će vam zaista objasniti sve moguće potencijalne situacije na koje možete naleteti kao vozač i kako da iz njih izađete nepovređeni. Važno je da vas zaista pripreme za polaganje vožnje. Ukoliko razmišljate da upišete vožnju, možete da pročitate utiske i detaljnije informacije o auto-školama, tako što ćete na Guglu ukucati “auto škole Beograd” (odnosno ime mesta u kom se nalazite) i izabrati najbolju auto-školu, posle koje ćete biti bezbedan i siguran vozač.
Teorijska obuka za polaganje vožnje
U sklopu teorijske obuke u auto-školi, uče se značenja svih saobraćajnih znakova i natpisa, koje morate znati pre nego što sednete za volan. Takođe, drugi stepen su pravila prvenstva na saobraćajnicama, kada jesu, a kada nisu dozvoljena preticanja. U teorijskom delu prolaze se i svi saveti za vožnju po lošim vremenskim uslovima, kao i pružanje prve pomoći, ukoliko dođe do saobraćajne nezgode i nesreće.
Teorijska obuka najčešće obuhvata oko 40 teorijskih časova, nakon čega sledi polaganje teorijskog dela ispita. Na ispitu ćete dobiti da rešite neke od uobičajenih saobraćajnih situacija, da ocenite ko ima prvenstvo prolaza, kako da postupite u različitim situacijama, kao i prepoznavanje znakova.
Praktična obuka za polaganje vožnje
Kada ste položili teorijski deo ispita, sledi teži deo, a to je praktična obuka i vožnja u realnim situacijama. Mnogo polaznika se pita da li nakon položene vožnje mogu sami da sednu za volan i da voze, pod pretpostavkom da su sve naučili. Činjenica je da uspešno polaganje vožnje znači da ste savladali osnove vožnje, ali situacije u kojima se kao vozači susrećete u saobraćaju, naravno, nisu uvek iste. Svakog dana možete proći kroz različite situacije na istoj relaciji, za koje vas instruktori nisu pripremili.
Praktični deo obuke jeste vožnja sa profesionalnim instruktorom, gde vi vozite i učite upravljanje vozilom, a onda i samu vožnju na putu.
Vožnja sa instruktorom razlikuje se po veoma važnoj karakteristici, a to je da vozite posebno prilagođeno vozilo sa duplim komandama, koje ima kako instruktor, tako i vi.
Radi vaše bezbednosti, instruktor takođe ima komande, kako bi mogao blagovremeno da odreaguje u rizičnoj situaciji, budući da kao početnik još uvek niste dobro razvili sposobnost brze reakcije i prosuđivanja, za koje vam logično fali iskustvo.
Prevazilaženje straha od vožnje
Osnovni problem vozača početnika je strah koga se neki vozači ne oslobode nikada u potpunosti. Svakako da se sa brojem pređenih kilometara strah smanjuje, ali ono što će vas definisati kao vozača jesu različite situacije u saobraćaju kroz koje ćete uspešno proći.
Činjenica je da vas instruktori ne pripreme baš za sve njih, što je i normalno, jer se obuka sastoji od svega 40 časova vožnje i isto toliko časova teorijske obuke. Međutim, na tim časovima pokušajte da izvučete maksimum od instruktora i upijajte savete za polaganje testa koje vam daje predavač. Kada uspešno položite vozački ispit, stekli ste samo osnove kao realni učesnik u saobraćaju.
Problem sa vožnjom je u tome što je saobraćaj nepredvidiv, na putu niste sami, već vozite zajedno sa drugim vozačima, a nikada ne znate ko može da se zaleti iza ugla. Nažalost, možemo biti odgovorni samo u svoje ime, a često stradamo ne svojom greškom i to je najveća opasnost u vožnji, jer nikada ne možete biti sto posto opušteni. Uvek postoji mogućnost da se neiskusan vozač zaleti, udari vas na parkingu ili vam ošteti automobil. Loši vremenski uslovi mogu napraviti velike probleme i veoma iskusnim vozačima.
Zato nijedna auto-škola ne može sto posto biti odgovorna za vaše umeće vožnje, ona vam daje samo osnovu koju vi dalje nadograđujete svojim iskustvom u vožnji i oprezom na putu. U saobraćaju se može dogoditi hiljadu i jedna nepredviđena situacija, ali ono što je važno da znate jeste kako da se postavite u svakoj od njih, a da pritom sačuvate sebe i svoje vozilo, ali i ostale učesnike u saobraćaju.
Svedoci smo veoma velike nervoze u saobraćaju, kako vozača tako i putnika, koja teško pada početnicima, jer i dalje određene radnje u vožnji rade sporije nego iskusni vozači i zbog toga mogu da izazovu zastoj. Jedna od najvažnijih stvari koje vas instruktori moraju naučiti u auto-školi, osim pravila u saobraćaju, jeste kako da pobedite strah.