Kako da steknete veštinu uspešne komunikacije
Sve što radimo u životu, naše razmišljanje, kao i način našeg funkcionisanja sastavni je deo komunikacije. To je socijalna pojava, jer su ljudi socijalna bića. Ne mora biti samo verbalna i vezivati se za reči. Pokret, odnosno govor tela takođe može uputiti određenu poruku sagovornicima. Neverbalno komunikacija svojstvena je uglavnom ljudima koji se poznaju duži period. Nekada je samo pogled ili neki pokret tela, dovoljan da nama bliska osoba odmah shvati na šta mislimo, i šta smo hteli time da kažemo. Po govoru tela neke osobe, možemo da zaključimo kakvog je raspoloženja, i da li je pravi momenat da joj se tada obratimo.
Razlika između introvertnih i ekstrovertnih
Ljudi se dele na ektrovertne i introvertne, ali bez obzira na tu podelu, društvo je nešto što je neminovno svima potrebno. Nekome je lepše u velikom društvu, a opet postoje osobe koje izbegavaju gužvu i najlepše se osećaju sa najbližim članovima porodice ili tek nekoliko prijatelja. Dijalog je nešto svojstveno čoveku i svako bi trebao da teži da bude što kvalitetniji sagovornik u nekoj temi. Komunikacijom razmenjujemo iskustva, ideje i informacije.
Ključni elementi komunikacije iliti dijaloga
Jasnost i konkretnost svih elemenata, važan su činilac dijaloga, kako ne bi sebe ili druge doveli u stanje zabune. Ti elementi su: pošiljalac, primalac, informacija i kanal. Pošiljalac je inicijator. On treba tačno da zna kako i na koji način želi da pošalje određenu poruku. Primalac je taj koji treba u potpunosti da shvati poruku, odnosno informaciju koju je pošiljalac želeo da mu prenese. Povratna informacija se može poslati verbalnim ali i neverbalnim putem. Klimanje glavom, rukovanje ili odmahivanje glavom, kao pokazatelji postignutog ili nepostignutog dogovora, sagovorniku šalju povratnu informaciju.
Informacija treba da bude potpuna i jasna, kako bi primalac na adekvatan način reagovao i poslao povratnu informaciju. Od velikog je značaja i kanal, odnosno put koji poruka prolazi kada je šaljemo i primamo. To može biti naše emotivno stanje, jer ako smo ljuti, poruka će biti ljutito izrečena. Naša pozicija u kojoj se nalazimo dok šaljemo poruku, može učiniti kanal pristupačnim ili nepristupačnim. Pored same sadržine poruke, veoma je važan i način na koji nešto izgovaramo, boja i ton glasa, kao i mimika i držanje tela.
Poboljšajte komunikaciju na radnom mestu
Na prvom mestu je poznavanje svih članova tima, njihovih osobina i navika. Svaki član tima ima drugačiji sistem vrednosti i reakcije u nekoj situaciji. Ne pravite razliku među članovima tima, poštujte sve na isti način. Ukoliko se osećaju poštovanim, rado će učestvovati u razmeni ideja. Ponašajte se prema njima profesionalno i dozvolite im da iskažu svoje ideje i mišljenja o nekom zajedničkom projektu. Dozvolite im da brane svoje stavove i imajte razumevanja za različite ideje od vaših. Možda se baš iz te razlike rodi neko kreativno poslovno rešenje.
Neka vaše poruke budu jasne i nikada nemojte koristiti žargon. Pažljivo birajte reči koje ćete uputiti zaposlenima. Komunikacijom poboljšavamo produktivnost i efikasnost na radnom mestu. Ukoliko kanal komuniciranja nije dovoljno dobar, može izazvati stres kod radnika, smanjiti njihovu produktivnost i lojalnost kompaniji. I zapamtite, dobar radnik je samo zadovoljan radnik!