Retko ko od nas neke spore srede na poslu, nije odvojio vreme da izmašta kako dobija na lotou, pobeđuje na ruletu u Las Vegasu, ili se upušta u pljačku banke. Ko bi vam bio vozač, da li biste zbog video nadzora nosili maske i ka kom zalasku sunca biste odjahali obezbeđeni za ceo život, samo su neke od nedoumica. Možda baš zbog toga i volimo filmove u kojima su prevare i pljačke tema. Uživamo u kreativnosti lopova, radujemo se ispunjenju njihovog sna i podržavamo borbu protiv establišmenta. Da bi nam stvar u potpunosti bila prihvatljiva, često je glavni lik u suštini vrlo časna osoba, sveti se ili sistemu ili nekome lično, ko to apsolutno zaslužuje, i svojom inteligencijom nikoga ne ostavlja ravnodušnim.
Od petog do prvog mesta
- Na visokom petom mestu nalazi se neverovatni i kultni film Kventina Tarantina iz 1992. godine, Ulični psi. Ekipa se okuplja ne bi li ’podigla’ set dijamanata, a priču vodi mafijaš Džo, mada kada stvari krenu po zlu, svako gleda svoj interes. Da li biste pljačkali banku sa njima? Ostavljaju utisak profesionalaca sa kojima bi se moglo upustiti u takav poduhvat. Tarantino, koji i glumi u filmu, i jedini strada u toku pljačke, pokazuje da mu je od samog početka njegove karijere da bi napravio klasik, potrebno samo da ima prave glumce i pripadajući eksterijer.
- Pseće popodne, je još jedno kultno ostvarenje na ovoj listi. Režirao ga je Sidni Lamet, a glavnog junaka igra Al Paćino. Cilj pljačke je deset hiljada dolara, plus limuzina koja bi ga odvezla do privatnog aviona. Paćinov lik Soni, gej veteran iz vijetnamskog rata, zahteva od banke da plati operaciju promene pola za njegovog ljubavnika. Imamo situaciju sa taocima, Sonija kao nekog koga je vrlo lako zavoleti i sa njim saosećati, i razvoj priče u medijima. Lamet uspeva ultra realistično da uhvati agoniju jednog toplog popodneva, i kako bi zaista takva pljačka mogla da izgleda u realnom životu. U njegovom filmu nema loših i dobrih likova, već samo prikaz života ljudi koji su prošli kroz sve i svašta, i sada pokušavaju da prebrode situaciju u kojoj su se zatekli.
- Ubistvo, Kjubrikovo čedo iz pedesetih godina prošlog veka, plasiralo se na treće mesto. Cilj pljačke – doći do dva miliona dolara. Glavni lik je Džoni Preston, lopov koji je nedavno izašao iz zatvora i čiji je zaštitni znak pažljivo i detaljno planiranje. Kjubrik maestralno gradi tenziju, tako što prati svakog učesnika kroz dešavanja pre same pljačke. Realistično i bez glupiranja prikazani su odnosi između saučesnika, i film ostaje upamćene kao ostvarenje daleko ispred svog vremena.
- Žaoka, film iz sedamdesetih, a o dešavanjima iz tridesetih godina, pored priče o planiranju i izvršenju pljačke, sa sobom donosi do tada najzgodniji i najharizmatičniji duo na filmskom platnu. Pol Njumen i Robert Redford, kao osvetnički čin, organizuju višeslojnu prevaru, prekomplikovanu da bismo se uopšte razmišljali da vam je prepričamo ukratko. Žaoka je zavodljiv, nepredvidljiv i zasluženo Oskarom ovenčan film.
- Oušonovih jedanaest, film iz 2001.godine, u režiji Stivena Soderberga, preuzeo je mantru koju imaju pljačkaši. Kao što je za uspešnu pljačku neophodno sastaviti savršen tim, tako je i za ovaj film sastavljena savršena ekipa glumaca. Cilj je opljačkati kazino i uzeti 160 miliona dolara. Džordž Kluni, Bred Pit, Džulija Roberts, Met Dejmon, Endi Garsija su zajedno sa Soderbergom napravili film koji zadovoljava sve kriterijume žanra. I imaju i ono najvažnije – lako nas ubede da, ukoliko im sve pođe za rukom, zaista neće morati ništa više da rade, do kraja života.